Hra Únos aneb tajemství hlubin lesa je skvělá česká adventura, lehce stažitelná z internetu a nachází se také na Level CD116B. Vřele vám doporučuji ji dohrát. Sice není grafika nic moc, je to vlastně jenom kreslená hra (něco jako série polda - kvalitou spíše ty starší díly), ale jinak je bezvadně propracovaná dějově a je i (někdy až moc) akční. Tato hra se skládá z hlavní hry a z meziher, které vás doprovázení spíše až ke konci hry. Zvukový doprovod k této hře je také velmi dobře propracovaný. Jsou tu sestříhány hudební skladby od kapel jako třeba MIG21 (Slepic pírka) nebo Tři sestry, EMIN3M, apod. Jsou ale upraveny tak, aby se opakovala pouze melodie a aby hudba byla na 100% bez textu, kvůli čtení (mohlo by vás to rušit). Jak se dá říct, programátor myslel opravdu na všechno a já osobně sem rád, že i u nás se najdou programátoři s takto ohromující motivací. Na první pohled si budete myslet, že jsem tuto hru až moc přechválil, ale až se zasvětíte do příběhu a nebo až hru dohrajete, určitě mi dáte za pravdu. Ponořme se tedy do hraní této báječné české hry.
UPOZORNĚNÍ: TATO HRA, JAKOŽTO I NÁVOD NA NI, JE PŘÍSTUPNÁ OD 15 LET.
Předem bych vám doporučoval číst si všechny texty a hrát hru pokud možno sám a někdy v noci, je z toho pak lepší požitek. Pokud ale vynecháte úvodní text hry (je dost dlouhý), můžete si ho přečíst na začátku mého návodu. Tady je:
Příběh: Žijete v městečku, ve kterém asi straší. Respektive v lese u něj. Bydlíte v domě uprostřed města a máte dva nejlepší kamarády, Roberta a Patrika, kteří bydlí v panelovém domě kousek od vašeho. Vaše trojce se rozhodla vyjasnit záhadu mizení lidí v lesích, která se tu traduje už po 500 let. Šli jste do lesa, kde se od začátku děli podivné věci a když jste byli natolik unavení, že jste si museli odpočinout, rozdělali jste oheň a odpočívali jste. Ty, jako jediný, si píšeš deník, ve kterém pojednáváš o všem co potkáš a na co narazíš. Už ti padá tužka na zem únavou a nakonec v lese všichni tři usnete. Jakmile se probudíš, nikdo kolem tebe není, o Robertovi a Patrikovi ani zmínka a ty, jak se pořádně rozhlédneš, zjistíš, že se nacházíš doma ve svém pokoji. Nikdo, ani ty, neví, jak ses sem mohl dostat. Zde tvá hra začíná.
Máš první zápis v knize, tak se na něj podívej. Jakmile to uděláš, prozkoumej pokoj. V inventáři máš svou knihu a 100,-. Vezmi fotoaparát, který najdeš pod televizí, v jedné z přihrádek v televizním stolku. Zapni televizi a z ní se dozvíš, že byla unesena dcera starosty vašeho města a nikdo neví kde může být. Důkladně prozkoumej místo pod postelí, kde nalezneš klíč. Tímto klíčem pak otevři skříň a z ní vezmi své hodinky. Jakmile prohledáš celý pokoj, jdi dveřmi napravo, kterými se dostaneš přímo do obývacího pokoje. Zde vezmi bonbón, který nalezneš pod pohovkou a na ní také leží mobil, který také vezmi. Prozkoumej celou místnost a hlavně sekci s knihovnou, kde najdeš mapu města, která ti do budoucna hodně pomůže. Nyní určitě slyšíš zvonění. Je to jen koledník, tak se ho nelekni. Jdi směrem doprava ke dveřím a otevři je. Jakmile na tebe koledník vyskočí, promluv s ním a dej mu bonbón. On odejde a ty můžeš jít ven. Nejdříve jdi k baráku vlevo od tvého domu (to je ten uprostřed mapy). Ten dům vlevo je do tvaru písmene "V" a je to bazar. Když dojdeš k němu, uvidíš, že před vchodem stojí cigán a chce po tobě 5,-. Neváhej a dej mu je (nebudeme přece rasisti, že !!!?!). On vás přestane otravovat a vy můžete vklidu vstoupit do bazaru. Jakmile vejdete dovnitř, prohlédněte si to tady a promluvte si s prodavačem. Nabídněte mu, že mu prodáte fotoaparát, pak hodinky a nakonec mobilní telefon. Tímto vyděláte nějaké peníze (nyní byste měli mít v peněžence 695,-). Jděte ven z bazaru a uvidíte cigána, jak ho vcucl automat na COLU. Prohledejte toto místo, ale nic nenajdete, protože koš i všechno ostatní vykradl cigán už před vámi.
Klikněte na mapu a na ní zvolte hospodu (to je ta budova jižněji od vašeho domu), tím se do hospody přenesete, respektive před hospodu. Zde objevíte prostitutku a žebráka se zlomenou rukou. Promluvte si nejprve se žebrákem. Vyptejte se postupně na všechny otázky od horní až po tu nejspodnější. Zajímavá odpověď je třeba ta, proč má zlomenou ruku (kvůli těmto a mnoha jiným maličkostem je hra přístupná až od 15 let). To se nás ale netýká, takže můžeme psát a hrát dál. Až vyčerpáte všechny možné otázky, které byste mohli žebrákovi položit, seberte mu jeho klobouk, který má pod nohama na žebrání. Je v něm pár korun, ale dobré je i málo (měli byste mít celkově 815,-). Pak promluvte se šlapkou a mluvte s ní tak dlouho, dokud vám nenabídne sex (bude vás to stát 500,-, ale dostanete cennou informaci) a jděte do toho. Obrazovka je teď sice celá cenzurovaná, ale padají tu opravdu nechutné hlášky (např.: "Hele bobr", nebo: "I smalým kašpárkem se dá hrát divadlo", prostě klasika J). Prostitutka vám prozradí tajemství, že na místním hřbitově nedávno zakopali policistu i s jeho vybavením a tak by se tam dalo ledacos potřebného najít. Podívejte se na mapu a jděte do domu pod kopcem. Pokud jste ve správné lokaci, je zde za keřem pedofil. Přečtěte si letáky a vyhlášky o pohřešovaných dětech a jděte si s ním promluvit. Poproste ho, aby vám půjčil lopatu. On vám ji, ale nedá jen tak zadarmo (to by asi nebyla adventura). Vy nyní budete muset jít ke žlutému domu, kde stojí holčička. Je to obchod. Promluvte si s děvčátkem a až vyčerpáte všechny možnosti konverzace, vstupte dovnitř.
Důkladně si to tu prohlédněte a promluvte si s prodavačem. Nabídne vám brokovnici, která ale stojí 5000,- a to vy bohužel nemáte. Kupte tedy alespoň lízátko. Vyjděte ven z obchodu na prostranství, kde stojí malá holčička a dejte jí lízátko. Teprve teď se odváží jít s vámi. Ještě zde můžete sebrat nějaké drobné, které jsou popadané na zemi (jsou tu myslím 2 mince, jedna v levém horním rohu chodníku a druhá o kousek dál doprava). Jakmile budete mít děvčátko v inventáři, vydejte se k místu, kde je za keřem pedofil. Použijte děvče na pedofila a tím mu jej nadobro dáte (no fuj!). Ale potřebujete lopatu a tak nemůžete mít slitování. Od této chvíle už se s pedofilem nesetkáte. Hned jak vám dá lopatu, zamiřte na hřbitov, kde ji použijte na hrob zesnulého poldy Pankráce. Prozkoumejte jeho hrob, který jste lopatou vykopali a tím se přesvědčíte o tom, že vám prostitutka nelhala. Vážně je v hrobě hodně věcí. Je tu pistole bez nábojů, vibrátor a papírek s přístupovým kódem k sejfu na policejní stanici. Vy však můžete vzít pouze ten cár papíru. Prohledejte ještě celý hřbitov a hlavně hrobeček Anči Dlaňové (to jsem si nevymyslel, to tam fakt je). Nyní se přesuňte do budovy, která je na mapě jižně od hřbitova (je rozbitá a pěkně hnusná). A ještě navíc je to bývalá policejní stanice. Chopte se páčidla, které leží po levém boku schodiště a promluvte si s mužem v černém. Prozkoumejte kaluž krve, která se nachází na pravé straně obrazovky, a následovně si znovu promluvte s MIB (mužem v černém). Páčidlo použijte 3x na dveře policejní stanice a tím je otevřete, vejděte dovnitř.
Pozorně se zde porozhlédněte (je tu docela tma takže to může dát docela práci), ale hlavně si prohlídněte sejf, který je po levé straně dveří, do kterých ale vy nemůžete jít. Klikněte na něj a do digitálního ciferníku napište kód z papírku (z toho, co jste našli v hrobě Pankráce). Je to kód 35538, po zadání tohoto čísla zvolte možnost OK. Vyberte sejf, zde naleznete dynamit a heroin. Můžete si teď přečíst nové (asi 2) záznamy v knize. Tyto záznamy se vám budou rozrůstat hraním hry a poznáte to tak, že se v dolním pravém rohu obrazovky objeví zpráva o nové poznámce (celkem jich ve hře budete mít minimálně 16 - i s bonusem). Jděte pryč z této budovy a opět si promluvte s MIB. Ten od vás automaticky koupí všechen heroin a vy za něj dostanete 5000,-. Nyní již můžete jít do obchodu, kde stála malá holčička. Vejděte dovnitř a kupte si tu vaši vysněnou dvouhlavňovou brokovnici. Teď se vydejte do hnusného baráku vlevo nahoře mapy (je to ten barák, kde leží bezdomovec). Promluvte si s ním a pak prohledejte okolí. V krabici patřící svazu bezdomovců najdete lano, tak ho vezměte a zkuste jít do kanálu plného krys. To je ale sranda, co ? Jak jsem to viděl poprvé, málem jsem dostal infarkt. Vyhodí vám to (jako) aspoň 10 chyb, ale když si je pořádně přečtete je to jenom pokročilý humor programátora této hry (jsou tu chyby jako třeba: "Vaše RAM požírá sama sebe", nebo "málo místa na disku", nebo "nedostatek operační paměti", ale je to doopravdy jenom programátorova iluze). Když si promluvíte s bezdomovcem, řekne vám, že vám poradí, kam máte jít, ale že mu musíte donést láhev slivovice.
Jděte do fabriky napravo od žlutého paneláku a promluvte si zde s opilými muži. Jsou celkem tři a je jedno, v jakém pořadí se s nimi budete bavit. Toho posledního se zeptejte, kde je majitel tohoto podniku a ten, jakmile to uslyší, se vynoří zespodu obrazovky a není o nic střízlivější (pěkné očička). Zeptejte se ho, jestli nemá slivovici, ale on vám odpoví, že nemá trnky a tak je budete muset holt sehnat. Na pomoc vám dá malý pytlík, který poslouží k přenosu. Jděte tedy ke stromu, který naleznete vedle policejní stanice a promluvte si s mužem, který chce svůj život skončit. Podejte mu lano a tím mu umožníte oběsit se. Tím jak se zavěsí na větev, ze stromu spadne pár trnek a vy je budete muset posbírat. Až je všechny seberete, pokračujte s plným pytlíkem zpět do fabriky, kde se pálí slivovice. Promluvte si s majitelem a až se vás zeptá, jestli máte trnky, řekněte ano a on si je od vás vezme. Za to vám daruje láhev slivovice, kterou zaneste bezdomovci. Promluvte si s bezdomovcem a vyslechněte celý jeho rozhovor. On vám řekne, kam máte jít a tímto pro vás končí vaše práce ve městě. Na mapě zvolte ceduli, která je na nejjižnějším místě a napravo a přesuňte se podle ní do podhradí. Rázem jste se ocitli u jakési chaloupky uprostřed lesa.
Vypadá to, jakoby se tady život zastavil, jakoby jste byli aspoň 500 let pozadu. Prozkoumejte okolí a hlavně malý soudek u jezírka. V něm je někdo schovaný, ale nechce vylézt. Nereaguje na vaše otázky a tak pokračujte dále doleva. Vedle klacku seberte 500 let starou minci (je to pod cedulí, která vám označuje cestu k hradu). Dále se vydejte na pravou stranu. Nyní se ocitáte na jakémsi statku, kde je prase, slepice a latrína. Narvěte praseti do místa, kde záda přestávají být slušnými (to je jako řiť), dynamit. Za chvíli se ozve obrovský výbuch a prase je napadrť. Vezměte kus masa a větvičku s jehličím. Tuto větvičku podejte srdíčkovitým otvorem muži sedícímu na latríně. Ten po velkém utrpení vyleze a už vás sem nepustí. Vydejte se po cestě doleva, pokecejte s babičkou a ta vám řekne, že se její sestra úplně změnila a že je nějaká divná. Dá vám pro ni dopis, který jí máte předat až ji potkáte. Údajně má sídlit přímo na hradě. Pokračujte tedy rovně a jakmile se dostanete na křižovatku, promluvte si s koktavým magorem. Ten vám ale nebude chtít nic říct zdarma a normální peníze v této oblasti neplatí, tak mu budete muset dát zlatou minci, kterou jste našli. Za ni vám ukáže cestu (je to cesta rovně). Nyní se ocitáte přímo před branou hradu. Pokračujte tedy branou do podhradí. Zde se chopte lana, které zavažte za okraj studny. Po něm pak sešplhejte dolů až na dno a tam seberte klíč. Vyšplhejte zpět nahoru a odemkněte tak bránu do hradu.
Nyní musíte být velmi opatrní. Nemůžete jít ani rovně a ani nestřílejte do strážci. V obou případech byste zahynuli. Dejte strážci kus masa, který zbyl z prasete a on vás nechá nadobro na pokoji. Projděte uličkou směrem rovně dolů a dostanete se až do místnosti s vědmou. S ní se chvíli vybavujte a až nebudete mít co říct, dejte jí dopis (je to totiž ta sestra babičky). Po předání dopisu se vám naskytne velké množství dalších možností a taky se vám přidá jeden zápis do knihy. Při rozhovoru vám vědma řekne, že vám dá to co chcete, ale musíte pro ni něco udělat. Vy totiž potřebujete lektvar, ale ona na něj nemá přísady a tak je budete muset sehnat. Seznam těchto přísad je uveden ve vašich poznámkách v knize. Vyjděte z hradu a ocitnete se před chalupou. Seberte nůž a použijte jej na houbu rostoucí na stromě, tím jste získali první přísadu. Jděte doprava a z pařezu seberte brouka. Vraťte se a vydejte se doleva. Zde vykopejte lopatkou neznámou rostlinu a tím získáte její kořen a tím i druhou přísadu. Pro poslední přísadu pak musíte vylézt nahoru na útes, kde je překrásná květinka. Položte brouka na její lístek a on ukousne jeden její květ. Pak pomocí nože tento květ uřízněte a je váš a s ním i poslední přísada pro váš lektvar. Nyní se vraťte po cestě pořád rovně až dolů do kutlochu vědmy, kde ji předejte všechny 3 přísady (kořen, květ a houba). Vědma vám daruje váš vysněný jed. Teď se budete muset vrátit až kam to nejvíc půjde a to k chaloupce u jezírka. Vejděte dovnitř a seberte past na myši. Tuto pak přiložte k myší dírce. Promluvte s tlusťochem a seberte mu ze stolu láhev vody a jablko. Prohledejte celou místnost a hlavně hrnky, které jsou na poličce na zdi. Jeden znich obsahuje klíč. Tímto klíčem pak odemkněte skříň a z ní vezměte lékárničku. Když vyjdete, ozve se rána, a když zase vlezete zpátky, uvidíte myš, jak se chytla do pasti.
Vylezte a jděte doleva, pak opět doleva a rovně. Na rozcestí vás ale překvapí muž se sekyrou v ruce. Je to ten, kterému jste zabili prase (to je ten co seděl na latríně). Tak a teď to bude akce, musíte rychle tasit brokovnici a ustřelit mu hlavu. V této části hry si doporučuji uložit pozici a návod číst s dostatečných odstupem, abyste byli připraveni na nepřipravitelné. Vraťme se ale k samotnému návodu. Jsme tedy na rozcestí. Dejte se doprava a tady uvidíte skřeta, který je asi zraněný. Dejte mu lékárnu a on vstane. Je ale ještě značně zesláblý a tak mu dejte ještě jablko a vědro s vodou. Zato, že jste mu zachránili život, vám dá nápoj skřetů. S tímto nápojem se pak vraťte do chaloupky a v inventáři dejte tento nápoj muži, který žere kuře. První ho ale budete muset přemlouvat, aby to vůbec vypil. Když mu řeknete, že je to nejlepší víno, tak to nechce, že pije jenom kolu. Až když mu řeknete, že je to vlastně kola, napije se. Až se napije, zhypnotizuje ho to a on svámi půjde věrně bok po boku (budete ho mít v inventáři stejně jako tu mladou holčičku, kterou jste zanesli tomu pedofilovi). Pokračujte tedy na rozcestí a doleva. Zde jste se dostali k jeskyni, kde odstřelte 2 muže. Uložte si pozici. Vejděte dovnitř a brokovnicí postřílejte 5 mužů (není to nic lehkého, sám jsem to dělal až na několikátý pokus). Teď jste sami v jeskyni, ale co hlavně nedělejte ? Netahejte za tu páku, která je u pravého okraje obrazovky. Byla by to vaše jistá smrt.
Pokračujte teda rovně, kde postřílejte dalších 6 mužů. To už je velmi složité, protože jsou docela blbě rozmístěni. Jak tuto sekvenci vyčistíte, seberte medailon, který je nad žebříkem vlevo a místnost důkladně prohledejte. Projděte do další místnosti, jsou zde 4 muži, tak je postřílejte a prohledejte místnost. Promluvte si se všemi živými, kteří ještě zbyli. Hlavně se skřetem a sdcerou starosty. Vezměte ruku, která patřila jednomu strážci. Vyndejte z nádoby klíč a osvoboďte jím dceru starosty od pout. Máte ji momentálně v inventáři. Vrať se do předchozí místnosti, kde potkáš Roberta. Ten ti řekne, že Patrik je již mrtev a že to byla jeho krev, kterou jsi viděl před bývalou policejní stanicí. Dále ti řekne, že tu počká s dcerou starosty na tebe v bezpečí a ty že musíš dokončit to, pro co jsi vlastně tady. Pokračuj teda rovně. A v následující místnosti se konečně osobně setkáš s "jednorukým". On ti však uteče do jakési brány a zavře ji za sebou ohněm. Ty musíš ji znovu otevřít a to tak, že na levou stranu přiložíš medailon a na pravou stranu pak ruku strážce, která poslouží jako otisk. Tím se brána otevře a objeví se chlápek, který s vámi šel už od té chaloupky. Teď teprve přišla jeho chvíle. Dejte mu napít jedu, on vleze do brány a ta se zhroutí. Opět se vám zjeví jednoruký, ale opět ho nezabijete. Uvězní vás a vám se zjeví skřet, kterému jste zachránili život. Ten vám řekne, že byste se odsud dostal pomocí svých kouzel, ale existují zde i nějaká pravidla a tak obětuje život svůj za ten váš.
Nyní se opět setkáte s "jednorukým". On vám ještě párkrát uteče. Pošle na vás démony, které budete muset postřílet. Je to vlastně taková mezihra a není ani moc složitá. Teď jste se dostali až na místo jednorukého zkázy. Po delším rozhovoru se ale sám spálí, alespoň je od něj klid. Toto už je vlastně konec hry, ale pokud budete chtít pokračovat, můžete ještě přijmout to, že se dozvíte i něco o tom, jak dopadli ostatní. Tuto část bych rozhodně nevynechával. V této části začínáte před hradem. Vlezte do něj a seberte 2 křemeny. Pak jděte do uličky kde seberte žebřík a promluvte s kýmsi, kdo na obrazovce ani není (naváže konverzaci sám). Vraťte se do lokace, kde jste byli předtím a použijte žebř na okno. Tím si k němu uděláte cestu a můžete do něj vlézt. Až budete uvnitř, vezměte petrolejku a vylijte její obsah do vyhasnutého krbu. Pomocí křemenů vykřesejte jiskru a tím zapalte oheň. Seberte z krbu hořící dřívko a zapalte jím svíčku, která je položena na krbu. Prozkoumejte železný tác, který je napravo od této svíčky. Pak to zopakujte ještě jednou a tác zmizí a odkryje klíčovou dírku. Jděte do věže, kde uvidíte brnění a kostru muže, kterému vezměte meč. Tímto mečem pak přesekněte kořen, který je položen přes bednu. Ještě jednou sekněte mečem do bedny a ona se otevře. Z ní seberte klíč, kterým odemkněte krb. Ten se otevře a vy vezměte zapálenou svíčku a s ní jděte přímo do krbu. Ocitnete se v pracovně. Na stole si přečtěte všechny dopisy i jakýsi válečný deník, nebo co to je. Odhrňte závěs a tím odhalíte obraz ztraceného ostrova. Důkladně prohledejte police a pak jděte k obrazu a aktivujte jej kliknutím na něj. On se otevře a ty jím prolez. Tak toto už je fakt úplný konec.
Na závěr bych chtěl jen podotknout, že tato hra je zroku 2004 a můžeme se těšit na její druhé pokračování s názvem Únos aneb Ztracený ostrov. Bude mi ctí napsat pro toto kreativní hru návod. Otázky a poznámky přijímá infolinka:
doctor_martenes14w@post.cz.