Návody > Unreal Tournament 2003
Máte málo peněz, ale nechcete poctivě pracovat? Vyhořel vám byt se vším vybavením (mimo počítače) a nikdo vám nechce půjčit? Dopřáli byste si rádi dovolenou u moře? To všechno můžete mít s počáteční investicí do CD s nápisem Unreal Tournament 2003. S troškou tréninku se totiž můžete dostat na nějaký ten turnaj v počítačových hrách a vydělat si slušný prachy. No, ono to zas tak jednoduché není, žádá si to opravdu hodiny, dny a týdny strávené ustavičným fragováním podobně ziskuchtivých jedinců:-). A abyste to trénování měli jednodušší, tak Vám chci alespoň trochu poodhalit tajemství a fígly k tomu správnému sesmažení svých nepřátel (ať už botů nebo skutečných oponentů).
1. Krok první: co je nového oproti starému Unreal Tournamentu
Unreal Tournament 2003 (UT 2003) je oproti svému staršímu bratříčkovi Unreal Tournamentu (UT) o hodně akčnější a svou podstatou se blíží spíš další multiplayerovce Quake III (Q3). Tím pádem se mění i taktika. Pro většinu tvrdých pařanů UT byl přechod na UT 2003 docela obtížný, zatímco hráči Q3 to měli o trošičku jednodušší. Pokud právě i Vy přecházíte z UT na UT 2003, může pro vás být první ohmatání hry docela deprimující. Hra se podstatně zrychlila a taky přibylo plno různých akrobatických kousků, jumperů (takové ty do nebe odrážející věci) a úplně nově i adrenalinových komb. Co se ovšem nezměnilo je (na svou dobu) dokonalá grafika a tudíž i HW náročnost.
2. Krok druhý: vylaďění ideálního výkonu
Ti, co mají nějakou hyperultrasuperduper mašinu, zůstanou v klidu, ale my chudší budeme muset stahovat hodně detailů, aby se hra nepodobala spíš tahové strategii. V multiplayerovkách je totiž ze všeho nejdůležitější naprostá plynulost. Nezapomeňte, že vám se hra sekat může, ale chlápkovi na druhém konci i-kablu se trhat nemusí. Naštěstí se dá hra docela dobře přizpůsobit i slabším konfiguracím. Na takovém PIII 800 s GF 2 GTS si zahrajete úplně plynule a nebude vás to stát ani moc efektů. Důležité je i to správné připojení. Takové minimum je překvapivě i modem 56-kb/s, kdo má mikrovlnu je za vodou. Sestavám se slabším procesorem doporučuji vypnout stíny a poškození zdi, zatímco lidi se slabší grafikou by si měli snížit nějaké detaily textur. V neposlední řadě je i pořádná myš a její vyladění - to si ale žádá čas a budete si na něj muset přijít sami, i když i defaultní nastavení je vcelku pohodě.
Tip: Nastavení ideální grafiky si žádá čas, a tak se nebojte experimentovat. Někteří lidé rozchodili celkem plynule UT 2003 i na archaických strojích o procesoru PII - 450, osazených GF 2 MX400.
3. Krok třetí: výběr postavy a nastavení ovládání
Před tím, než se pustíme do hry si vybereme naše oko okouzlující charakter a nastavíme jeho ovládání. Postav je opravdu hodně a některé vypadají jako by vypadli z QIII. Doporučuji si vybrat nějakou malou úzkou postavu (aby se blbě trefovala) v nevýrazném brnění (aby byla blbě vidět), ale můžete se řídit i svým instinktem ...ehm... vkusem, ale počítejte s tím že takového chlápka v oranžovém brněním a s oranžovým hárem si každý všimne líp, než nějaké nevýrazné šedé myši. Ovládání je vaše věc a pokud chcete hrát na šipkách, tak prosím, ale já bych doporučoval spíše lety osvědčené [w], [a], [d], [s], po ruce je totiž mezerník i [c] pro skrčení, i když právě skrčení bych si osobně přehodil na [ctrl]. Jako poslední si nastavte v případě single tréninku obtížnost. Zkuste třeba Skilled (ale radši Masreful), od ní výš totiž UT 2003 nabízí pořádné boty a ne takové ocásky jako při nízkých obtížnostech.
4. Krok čtvrtý: ovládání nastaveno a teď si jej vyzkoušíme i s adrenalinovými komby
Jak jsem zmínil někde na začátku, UT 2003 přináší celou řadu nových skoků a pohybových fíglů. Ze začátku se vám mohou zdát zbytečné, ale věřte mi, postupem času jim přijdete na chuť. Není totiž nic lepšího, než uskočit rychlým úskokem bokem a v letu sejmout oponenta sniperkou mezi oči. Abyste tyto úskoky mohly úspěšně praktikovat, budete se muset naučit pár klávesových zkratek. Samozřejmě jako vše v UT 2003 si i úskoky žádají pořádný kus tréninku. Mezi základ patří dodging. Ten byl už i v minulé verzi a provádí se opět dvojitým stiskem klávesy pro pohyb. Zmáčkněte třeba 2x doprava a výsledkem bude rychlý úskok doprava. Nic nového a složitého. Zajímavější už to je s obyčejným mezerníkovým skokem. Jedním skokem normálně vyskočíte (jaké překvápko, že?), druhým stiskem ale už poskočíte podstatně výš. Taky nic složitého.
Složitější je to ale už s takovým skokem s odrazem o zeď. Tento vymakaný fígl se třeba hodí, když Vás někdo pronásleduje a zažene Vás čelem ke stěně. Nezoufejte, ještě není nic ztraceno. Skočte na stěnu (mezerník + dopředu) a doskočte na zeď v určité výšce, jakmile ucítíte dopad na stěnu nezaváhejte a odražte se zpátky (mezerník + dozadu). Výsledkem bude matrixovský skok, během něhož můžete efektně sejmout nebožáka, který se vás opovážil pronásledovat. Poslední lahůdkou je kombinace skoku a dodgingu. S pohybovými finesami souvisí i vyvolávání adrenalinových komb. Můžete je vyvolat až po sebrání 100 pilulek adrenalinu, kdy se vám donese ohlášení "Adrenaline“. Komba vyvoláte určitým stiskem kláves a je jich více druhů:
Speed: dopředu + dopředu + dopředu + dopředu
Booster: dozadu+ dozadu + dozadu + dozadu
Invisible: současně doprava doleva + současně doprava doleva + současně doprava doleva
Berserk: dopředu + dopředu + dozadu + dozadu
Komb bude možná i víc, a kdybyste na nějaké přišli, ihned se s ním pochlubte na internetu, aby z toho mohli něco mít i ostatní:-).
Tip: Při hře se nezapomínejte hýbat, skákat a různě dovádět. Není nic horšího než stojící cíl.
5. Krok pátý: zbraně a jejich správné používání
Teď přijde to nejzajímavější, na co jste se těšili už od začátku průvodce, nebo snad ne? Ano, jak jste již určitě pochopili z nadpisu, nyní si probereme jak správně smažit protivníky, aby byli z obou stran rovnoměrně propečení a lahodně křupaví. Zbraní je požehnaně (asi 12) a většina z nich má i sekundární mód střelby. Správným používáním je možné i s tou největší shitkou dosáhnout ohromujících výsledků a naopak. Nejlepší bude, když si je probereme podrobněji v několika bodech.
1) Translocator: Translocator není ani tak zbraň, jako spíš taktická pomůcka sloužící k teleportování na dané místa. V sekundárním módu ho můžete použít pro dálkové prozkoumání místa, kde jste ho předtím odhodili. Výborné pro nemilá překvápka soupeřům. P.S.: Nepoužívejte Translocator, když nesete vlajku - ztratíte ji!
Hodnocení: 5/5
2) Shield Gun: Shield Gun máte hned od respawnu a jako jediná je beznábojová. Bohužel se dá používat pouze na velmi krátkou vzdálenost, kdy z nepřítele udělá kopec vtipné kaše. V sekundárním módu Vás může ochránit před některými střelami, které při troše cviku pošle zpátky na protivníka. Kromě jako pomůcky při skocích nebudete tuhle zbraň skoro používat.
Hodnocení: 2/5
3) Assualt Rifle: Tuhle zbraň máte rovněž od respawnu, ale narozdíl od Shield Gunu se s tímhle kouskem dá alespoň trochu bojovat. V primárním módu se podobá klasické útočné pušce s obstojnou kadencí a přesností. Zmáčknutím sekundárního módu aktivujete smrtelně účinný granátomet. Jeho účinnost je ovšem zcela uzemněna nedostatkem granátů. Vhodné kombinovat primární a sekundární mód.
Hodnocení: 3,5/5
4) Bio - Rifle: neboli hovnomet. Při vhodném používání v melách dokáže uklidnit situaci lépe než ty nejmocnější guny. Narozdíl od prvního UT se v primárním módu zmenšila kadence a rychlost náboje, sekundární mód naštěstí zůstal beze změny a opět se jedná o staré dobré nasání celého zásobníku a následného zasrání místnosti toxickým odpadem. Používání Bio - Riflu závisí na cviku a ne každému se tato zbraň může zamlouvat.
Hodnocení: 3,5/5
5) Shock - Rifle: Přesná rychlá, účinná. Vlhký sen nejednoho hráče UT 2003. V primárním módu střílí přesné rychle paprsky ubírající zhruba 35%. Lehkým výpočtem zjistíme, že málokdo přežije tři zásahy. V sekundárním módu se můžete těšit na pomaleji letící kouli koncentrované plazmy o stejném účinku, která svým rozsahem nahrazuje svou pomalost. Nejzajímavější je ovšem tzv. plasmové kombo. Stačí zasáhnout plasmovou kouli ve vhodné vzdálenosti od soupeře plasmovým paprskem a výsledek můžete posoudit sami. Není to sice taková síla jako v původním UT ale přece jenom...
Hodnocení: 4,5/5
6) Link Gun: Naprostá vraždící šílenost, která až zbytečně moc deklasuje ostatní zbraně hry. V primárním módu střílí relativně přesné a pekelně účinné "kuličky“. V sekundárním módu si užijete smrtícího zeleného paprsku doprovázeného nádherným řezavým zvukem. Paprsek používejte na kratší vzdálenosti, s postupujícími metry ztrácí svou sílu! Malá rada na závěr: pokud hrajete rádi v týmu, účinek této zbraně se 5x násobí, jestliže některý z kolegů vás podporuje střelbou do Vaší maličkosti.
Hodnocení: 6/5:-)
7) Minigun: Na minigun se lépe dívá než se s ním pracuje. Musíte půl hodiny čekat než se vůbec roztočí a lepší to není ani v "rychlejším“ sekundárním módu. Největší zklamání UT 2003, jehož nanicovatost zachraňuje pouze vzhled.
Hodnocení: 3,5/5 za vzhled
8) Flak Cannon: V původním UT se jednalo o naprosto všemocnou zbraň, zde už tak silná není. V primárním módu vystřeluje šrapnely se středním rozptylem a v sekundárním módu nám opět naservíruje "žhavé překvapení“. Zbraň dobrá na blízko, na dálku je na nic.
Hodnocení: 4,5/5
9) Rocket Launcher: Klasika všech klasik, která nesmí chybět v žádné pořádné střílečce. Tato zbraň se dočkala asi největších změn. Rychlost rakety se o něco zvětšila, kadence snížila a účinek se mi zdá taky u něco menší. Stále se ale jedná o asi nejpoužívanější zbraň hry. V primárním módu Vás zajisté nepřekvapí střelba raket jedna za druhou. Jestliže se ovšem zastavíte a chvilku míříte, raketa se sama zaměří a najde si svůj cíl. Na druhé myšítko je opět nadefinováno kumulování raket až do počtu tří. Pokud během nabíjení druhým myšítkem zmáčknete myšítko první, výsledkem bude efektní rotační formace raket letících do jednoho místa. Rocket Launcher je zbraň, jejíž ovládání se musí bezpodmínečně naučit každý, kdo to myslí s hraním UT 2003 vážně. P.S.: Miřte pod nohy!!!
Hodnocení: 5/5
10) Lightning Gun: Zbraň, která jako by sem utekla z Q3 a z Railgunu si změnila název na Ligtning Gun. Ano, tyto zbraně jsou naprosto totožné! No, vlastně tady je navíc funkce zoomu. její používání by taky měl zvládnout každý, už jen pro ten slastný pocit při headshotech:-).
Hodnocení: 4/5
11) Ion Painter: Ion painter je naprostou novinkou UT 2003 a potěší zejména všechny, kdož nalezli potěšení v destrukci nejvyššího kalibru. Tuto zbraň najdete v některých otevřených mapách a její princip spočívá v označení místa paprskem a jeho následným usmažení orbitálním kanónem. Škoda jen, že než stihnete místo označit, tak vám všichni utečou.
Hodnocení: subjektivně 3/5
12) Redeemer: Starý dobrý Redeemer je zpět a spolu s ním i všechny jeho funkce a ničivá síla, oproti které vypadá Ion Painter jako hračka pro nemluvňata. V primárním módu je pro Vás přichystána ničivá raketa, se kterou si užijete opravdu hodně legrandy. V sekundárním módu můžete tuto raketu dokonce ovládat. Ale pozor, jste mnohem zranitelnější, a proto si pro podobné vylomeniny vybírejte vždy bezpečná místa!
Hodnocení: 5/5
Tak tohle jsou všechny zbraně, které můžete během své cesty za mistrovstvím potkat. Některé jsou účinné, jiné méně. A jestli se vám nedaří pořádně zvládnout žádnou, nezoufejte - po hodinách trénování si určitě vytipujete ty své nej kousky.
Tip: Držíte v ruce nabušený Link Gun, přejdete přes Bio - Rifle a naštve Vás automatické prohození zbraní? Nezoufejte, máte dvě možnosti: buďto automatickou výměnu zcela vypnete, anebo si můžete v menu weapons nastavit prioritu zbraní. Nemusím dodávat, že toto nastavení bude zcela identické u každého jedince, a tak uvádět to optimální nastavení by byl nesmysl.
5. Krok pátý: Koordinace, souhra, kooperace
UT 2003 sice není žádný Counter - Strike, ale i tak je souhra v týmu převelmi důležitá. Pro boty máte na výběr z několika předdefinovaných hlášek (standartně [v]), jako je třeba "Kryj mě“, "Vezmi jim vlajku“ atd. U botů máte vždy jistotu, že vás budou poslouchat, ale v multiplayeru je to přece jenom horší. A zvláště, pokud hrajete jako začátečník. Se začínajícím týmem se vám může klidně stát, že se podpory budete dovolávat marně. Proto byste se měli domluvit se svým týmem ještě před samotným zápasem, kdo bude bránit a kdo bude útočit. Není nic horšího, než když váš spoluhráč z trucu nebude držet obranou pozici a tím pádem oslabí vaší do té doby kompaktní obranu.
U Team Deathmatche se většinou vyplatí chodit pospolu - víc hlavní, víc fragů. Některé týmy používají i taktiku tzv. "Hunterů“ a "Kemperů“ (jako v Counteru). Hunter je chlápek, který volně pobíhá po mapě a fraguje na potkání, přesný opak Kempera, který stojí na místě a hlídá ho až do své smrti. Tohle jsou už však věci sehranějších týmů a opravdu závisí na jejich souhře.
V Capture the Flag tým dělíme klasicky na obránce, kteří hájí vlajku, a na útočníky kteří se pravě snaží o ukořistění vlajky nepřátelské. Klasika.
Nejnáročnější na taktiku je podle mě ale Bobming Run. Zde opravdu záleží na sehranosti týmu, jeho schopnostech si pomoct a citu pro přihrávky. Taktika nováčků je většinou taková: chytnout balón a utíkat s ním k nepřátelské brance. Někdy opravdu branku dáte, ale většinou Vás nepřátelský tým zabije tak v půli cesty. Jestliže si chcete udělat hru zajímavější, zkuste přihrávat! Uvidíte, hned to půjde lépe.
Takovým mixem Capture the Flag a Bobmbing Runu je Double Domination. Tady je taktika velmi proměnlivá a záleží na momentální situaci. Holt, budete muset hodně experimentovat.
Tip 1: Pokud hrajete CTF a nepřítel Vám šlohnul vlajku a Vy jste právě moc daleko od základny, není nic snadnějšího, než si napálit raketu pod nohy. S velkou pravděpodobností se objevíte ve své základně a můžete se klidně vydat pronásledovat nepřítele.
Tip 2: Nezasypávejte okolí zbytečnými hláškami, může se stát, že vás přestanou vnímat, a pak se budete marně dovolávat pomoci.
6. Krok šestý: Kde hrát a jak
Takže už jste se naučili nějaké ty fígle a chtěli byste si zahrát naostro po síti? Předtím byste si měli postahovat ty nejnovější mapy a updaty - většinou jsou na ně odkazy na samotných serverech. Mohlo by se vám klidně stát, že by vás daný server vůbec nepustil, anebo byste si museli stahovat data přímo uprostřed hry, což zrovna není příjemné. Musím ještě podotknout, že tato data nejsou z nejmenších, a tak pokud máte modem, můžete zažít pěkné martyrium. Staženo, nainstalováno? Tak právě teď se vám otevřela široká paleta možností. Většina lidí, co znám, hraje přes Gamezone.cz, Ale já sám dávám přednost spíše zahraničním serverům - napojení sice není tak snadné, ale zdají se mi rychlejší a navíc potkáte plno zajímavých lidí:-). A navíc (myslím si to, ale nevím to na sto procent), že k tomu, abyste si zahráli přes Gamezone musíte mít ISDN nebo připojení přes Quick. Jo, Český telecom je všudypřítomný. Tak, či onak - jakmile si zahrajete jeden zápas, budete ztraceni a už nebude cesty zpět!
Uff, trochu se ty tipy protáhly, ale zase jsem tady napsal hodně z mých zkušeností a fíglů. Doufám, že vám k něčemu budou a že se setkáme při nějakém tom zápase.
P.S.: Pokud s něčím nesouhlasíte, tak já Vám to neberu, tyhle tipy a triky jsou silně subjektivní a dost možná se Vám nemusí vůbec zamlouvat. V tom případě - SORRY.
| Návody | Autori |